آموزش تعمیرات لوازم خانگی

در این بلاگ ما میخواهیم منابع و مقالات معتبر برای آموزش تعمیرات لوازم خانگی رو معرفی کنیم.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

در این بلاگ ما میخواهیم منابع و مقالات معتبر برای آموزش تعمیرات لوازم خانگی رو معرفی کنیم.

کلمات کلیدی

طرز روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3215

روشن کردن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان

روشن کردن ابگرمکن

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3315if

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3315

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3218i

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3118

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3112

روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان

روشن کردن آبگرمکن بوتان

کیفیت تلویزیون های اسنوا

کیفیت تلویزیون اسنوا

کیفیت تلوزیون اسنوا

پنل تلویزیون اسنوا ساخت کجاست

نظرات در مورد تلویزیون اسنوا

معایب تلویزیون اسنوا

مزایا و معایب تلویزیون اسنوا

قطعات تلویزیون اسنوا ساخت کجاست

تلویزیون اسنوا ساخت کجاست

بهترین تلویزیون 1400

نحوه روشن کردن پکیج بوتان مدل پارما

نحوه روشن کردن پکیج بوتان مدل ورونا

نحوه روشن کردن پکیج بوتان اپتیما

نحوه روشن کردن پکیج بوتان

طریقه روشن کردن پکیج

طرز روشن کردن پکیج بوتان

روشن کردن پکیج دیواری بوتان

روشن کردن پکیج بوتان در زمستان

روشن کردن پکیج بوتان

روش روشن کردن پکیج بوتان

يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۲:۲۵ ب.ظ

فرمول های سیم پیچی موتور

آشنایی با اصطلاحات مورد استفاده در سیم پیچی موتور و فرمول های سیم پیچی موتور یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های بسیاری از افراد در صنایع مختلف می باشد. برای آشنایی با فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی، با ما همراه باشید.

آشنایی با اصطلاحات مورد استفاده در فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی 

سیم پیچی موتورهای الکتریکی یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که امروزه بسیاری از صنعتگران در حرفه های و مشاغل مختلف به دنبال آن هستند. تا بتوانند تولیدات مورد نیاز خود را انجام دهند.

شما نیز بهتر است که قبل از انجام فرایند مربوط به سیم پیچی موتور، با یک سری از اصلی ترین اصطلاحات در این خصوص از نزدیک آشنا شوید. سپس با خیال راحت فرمول های مربوط به این فرایند را به خاطر بسپارید. از مهمترین اصطلاحات مورد استفاده در سیم پیچی موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تعداد شیارهای استاتور:

تعداد شیارهای استاتور را با نماد Z نمایش میدهند. بر روی هر موتور الکتریکی یک پلاک اطلاعات وجود دارد که بر روی پوسته موتور قرار داده شده. اطلاعات مربوط به تعداد شیارهای استاتور هر موتور الکتریکی بر روی پوسته موتور یا پلاک موتور نوشته شده است. 

۲. تعداد قطب های استاتور :

تعداد قطب های استاتور را با نماد ۲p نشان می دهند. این تعداد برای هر موتور مشخص است و بر روی پوسته موتور ثبت شده است. شما در فرایند سیم پیچی موتور نیازمند دانستن تعداد قطب های استاتور نیز هستید. 

۳. محور قطبی:

محور قطبی به خطی اطلاق می شود که یک قطب آن S بوده و قطب دیگر آن را N شکل داده است. در واقع این خط را بسیاری از افراد با خط مغناطیسی می شناسند. 

۴. گام کلاف:

یکی از مهمترین اصطلاحات مربوط به سیم پیچی موتورهای الکتریکی را گام کلاف شکل داده است. به تعداد شیارهای واقع شده بین دو بازوی یک کلاف را گام کلاف یا گام سیم پیچی می گویند. 

۵. سیم پیچی یک طبقه:

در صورتی که شیارهای استاتوری روی یک بازو واقع شوند، در این حالت سیم پیچی موتور را یک طبقه می نامند. 

۶. گام قطبی:

به تعداد شیارهایی از استاتور که به وسیله یک قطب پوشش داده می شود، گام قطبی (yp) گفته می‌شود. گام قطبی یکی از مهمترین اصطلاحات مورد استفاده در فرایند سیم پیچی موتورهای الکتریکی می باشد. 

۷. دور سنکرون:

به سرعت گردشه حوزه دوار موتور به حول خود، دور سنکرون می‌گویند. دور سنکرون را با نماد Ns نمایش میدهند.

در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد اصلی ترین فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید. 

مهمترین فرمول های سیم پیچی موتور 

۱. فرمول محاسبه گام قطبی موتور الکتریکی

گام قطبی را از رابطه زیر محاسبه می شود. در فرمول تعداد شیارهای استاتور را با نماد Z ، و تعداد قطب های استاتور را با نماد ۲p نشان می دهند.

فرمول گام قطبی در سیم پیچی موتور 

۲. فرمول محاسبه تعداد دور سیم پیچ موتور

در صنایع مختلف، دور موتورها را بر اساس دقیقه مشخص می کنند. تعداد دور بر دقیقه هر موتور را با نماد R.P.M نشان می دهند. این تعداد برای هر موتور الکتریکی ثابت است و بر روی پلاک موتور هک شده است. 

۳. فرمول محاسبه دور سنکرون سیم پیچی موتور

یکی از مهمترین فرمول های سیم پیچی موتور ، فرمول محاسبه عدد دور سنکرون است. همانطور که بالاتر گفته شد، دور سنکرون را با نماد Ns نشان می دهند. برای محاسبه دور سنکرون باید از فرمول زیر استفاده کنید.

فرمول محاسبه دور سنکرون سیم پیچی موتور

در فرمول بالا نماد F معرف فرکانس جریان متناوب است و نماد ۲P معرف تعداد قطب های موجود در یک موتور می‌باشد. 

۴. فرمول محاسبه سرعت گردش روتور موتور

موتور الکتریکی از دو بخش روتور و استاتور تشکیل شده. روتور بخش متحرک و دوار یک موتور الکتریکی است. برای آنکه سرعت دوران یک روتور را محاسبه کنیم از فرمول زیر استفاده میکنیم:

فرمول محاسبه سرعت گردش روتور سیم پیچی موتور

در فرمول بالا نماد S معرف درصد لغزش است، نماد Ns معرف دور سنکرون است و نماد Nr معرف سرعت گردش روتور موتور الکتریکی می‌باشد. 

۵. فرمول محاسبه تعداد شیارهای هر فاز در زیر هر قطب از سیم پیچی

یکی از مهمترین فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی را فرمول تعداد شیارها شکل داده است. تعداد شیارهای هر فاز در زیر هر قطب از سیم پیچی را با نماد q نمایش میدهند. توجه داشته باشید که تعداد شیارهای مربوط به سیم پیچی موتور برابر با Z می باشد. اگر فاز هر قطب را نیز با نماد m نشان دهیم، در این صورت تعداد شیارهای هر فاز را می توانید با فرمول Z/M به دست آورد.

از آنجایی که هر فاز را ۲P تشکیل داده، پس تعداد شیارهای زیر هر قطب برای هر فاز از تقسیم Z/M به تعداد قطب های موتور بدست می آید. بنابراین

فرمول محاسبه تعداد شیارهای هر فاز در زیر هر قطب از سیم پیچی موتور

۶. فرمول محاسبه زاویه مکانیکی بین شیارها

یکی از مهمترین فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی را فرمول های مربوط به محاسبه زاویه مکانیکی بین شیارها شکل داده است. شما می توانید با تقسیم کردن عدد ۳۶۰ به تعداد شیارهای مورد استفاده، به راحتی زاویه مکانیکی مورد نیاز خود را به دست آورید.

فرمول محاسبه زاویه مکانیکی بین شیارها در سیم پیچی موتور 

سیم پیچی موتورهای الکتریکی به حساسیت بسیار زیادی نیاز دارد. کوچکترین خطا یا بی دقتی در محاسبه و حل فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی، می تواند مشکلات بسیار جدی تری را به دنبال داشته باشد. اگر شما نیز برای بار اولی است که می خواهید از فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی استفاده کنید، بهتر است که حتما با دقت بیشتری این فرایند را انجام دهید. 

۷. فرمول محاسبه گام سیم بندی

از دیگر مهمترین فرمول های مورد استفاده در سیم پیچی موتورهای الکتریکی را فرمول مربوط به گام سیم بندی شکل داده است. گام سیم بندی را با نماد Yz نشان می دهند و برای محاسبه مقدار Yz نیاز به عدد ان یا همان عدد هارمونی دارید.

فرمول محاسبه گام سیم بندی در سیم پیچی موتور

در فرمول بالا نماد Yp معرف گام قطبی موتور و نماد n معرف عدد هارمونی است. 

توصیه می شود که قبل از محاسبه فرمول های سیم پیچی مورد نظرتان، یک سری از مسئله های مربوط به سیم پیچی موتورهای الکتریکی را مورد حل قرار داده و با فوت و فن های مربوط به این فرایند از نزدیک آشنا شوید.

شما می توانید به راحتی در دوره آموزش سیم پیچی آموزشگاه فنی پویان ثبت نام کرده و از این طریق با دقیق ترین و اصلی ترین فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی آشنا شوید. به این صورت میتوانید به راحتی بهترین سیم پیچی ها را در صنعت خود انجام دهید. همچنین می توانید با اخذ مدرک معتبر از سوی آموزشگاه فنی پویان، فرصت های شغلی بی نظیری را نیز برای خود به وجود آورید.

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما: آموزش سیم پیچی فنی حرفه ای

۸. فرمول محاسبه گام فازی

از دیگر اصلی ترین فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی، می توان به محاسبه گام فازی اشاره کرد. نماد Yph معرف گام فازی یک موتور الکتریکی است. در یک تعداد قطبهای موتور سه فاز می توانید ۱۲۰ درجه الکتریکی اختلاف را بین فازها مورد مشاهده قرار دهید.

سیم پیچی موتورهای الکتریکی به شدت نیاز به محاسبه گام فازی دارد تا بتواند کارایی فوق العاده ای را از خود داشته باشد. برای محاسبه گام فازی یک سیم پیچی از فرمول زیر استفاده میکنیم:

فرمول محاسبه گام فازی در سیم پیچی موتور 

شما نیز می توانید با خیال راحت و در کمترین زمان ممکن، در خصوص اصلی ترین فرمول های مربوط به سیم پیچی موتورهای الکتریکی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و از این طریق در حرفه ی پیشرفت لازم را داشته باشید. 

مهمترین مراحل مربوط به سیم پیچی موتورهای الکتریکی

دانشجویان برق و قدرت با فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی از نزدیک آشنا هستند. ولی افرادی که در حرفه های مختلف مشغول به کار هستند، بی شک دانشجو و فارغ التحصیل رشته برق و قدرت نیستند. همین امر سبب شده است تا در خصوص فرمول های مورد استفاده در فرایند سیم پیچی موتورهای الکتریکی، به دنبال دقیق ترین اطلاعات باشند.

همچنین در نظر داشته باشید که فرایند مربوط به سیم پیچی موتور، نیازمند طی کردن یکسری از مهمترین مراحل می باشد که از اصلی ترین این مراحل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرایند مربوط به سیم پیچی و سربندی
  2. رسم دیاگرام و نقشه
  3. انجام محاسبات و تهیه و جدول

شما می توانید برای آشنایی با اعداد مورد نیاز جهت استفاده در فرمول سیم پیچی موتور ، به پلاک موتور و پوسته ی روی موتور مراجعه کنید. در اینصورت دقیق ترین اطلاعات را به دست می‌آورید.

مهمترین مراحل مربوط به سیم پیچی موتور 

لازم به ذکر است که استاتور از سه قسمت قاب ، هسته و سیم بندی تشکیل شده است. همچنین موتورهای الکتریکی نیز دارای دو قسمت اصلی بوده که یک قسمت آن مربوط به استاتور و قسمت دیگر را روتور شکل داده که روتور نیز از چهار قسمت از جمله هسته روتور، هادی، قسمت محور و حلقه های انتهایی تشکیل شده است.

آموزش تخصصی پیشنهادی ما به شما: آموزش برق ساختمان درجه 1

اطلاعات مورد نیاز جهت انجام سیم پیچی موتورهای الکتریکی

همانطور که در قسمت قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، برخی از افراد در حرفه های مختلف به دنبال کسب اطلاعات مورد نیاز در خصوص فرمول های سیم پیچی موتور هستند. برای اینکه از این طریق بتوانند به راحتی فرایند مربوط به سیم پیچی موتور را انجام دهند.

برای آشنایی با فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی بایستی یک سری از مهمترین آیتم ها را در اختیار داشته باشید. تا بتوانید به راحتی فرمول های مورد نظرتان را حل کرده و به بهترین شکل ممکن اقدام به سیم پیچی موتور نمایید.

از مهمترین این آیتم ها می توان به اصطلاحات قسمت قبلی، اشاره کرد. توصیه می شود که قبل از هر اقدامی دقیق ترین اطلاعات و اعداد را در خصوص اصطلاحات و نمادهای قسمت قبلی به دست آورید. برای اینکه بتوانید به راحتی در کمتر از چند دقیقه فرمول های مربوط به سیم پیچی موتور را حل کنید.

ما نیز در آموزشگاه فنی پویان سعی داریم تا بهترین اطلاعات و خدمات را در خصوص فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی، در اختیار شما قرار دهیم.

اطلاعات مورد نیاز جهت انجام سیم پیچی موتور 

کسب اطلاعات مورد نیاز در خصوص فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی از آموزشگاه فنی پویان

آشنایی با فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی می تواند شما را در انجام فرایند مربوط به سیم پیچی موتور یاری نماید. همچنین شما می توانید برای کسب جزئیات مربوط به فرمول های سیم پیچی الکتریکی و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص این فرمول ها، از همین وب سایت آموزشگاه فنی پویان در تماس بوده و راهنمایی های مورد نیاز را اخذ کنید.

مهمترین فرمول سیم پیچی موتور

همکاران ما تخصص و تجربه ی بسیار زیادی را در خصوص اصطلاحات مورد استفاده در سیم پیچی موتور و فرمول های مربوط به آن دارند که می توانند به راحتی این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند.

شما نیز چنین فرصت ارزشمند را مورد توجه قرار داده و مقاله ی مربوط به فرمول سیم پیچی موتور را ذخیره نمایید تا در صورت نیاز بتوانید به این فرمول ها مراجعه داشته و آنها را مرور و چک کنید.

برخی از دوره های در حال اجرا در آموزشگاه فنی پویان دوره های آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات برد ، آموزش تعمیرات برد لوازم خانگی و … میباشند. برای اطلاع از تمامی دوره به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی